Quantcast
Browsing latest articles
Browse All 22 View Live

Vindar och saltvattenstänk

Det är en sådan tid på året att jag inte spenderar många minuter om dagen bakom dataskärmen, om några. Det märks på bloggen, men den kalla årstiden är alltid tillbaka snabbare än man hinner blinka så...

En heldag

Just nu är denna träningsblogg mest en seglingsblogg, men nu har jag gjort sista seglingsdagen på ett par veckor iallafall. Vi har haft sådan tur med vädret och vindarna och verkligen kunnat maxa den...

Nyper mig i armen

Vi tror nog fortfarande inte att vi äntligen har vår båt i Stockholm. I över 3 år har vi flugit eller tagit (stora) båten över till Finland för att kunna segla med vår egen båt. Och NU har vi båtplats...

Clik here to view.

Ingen sommar utan Mariehamn!

Jag har levt offline-liv några dagar. Segling med destination Mariehamn har stått på schemat. Igår kom mannen och hämtade oss med bil därifrån och vi tog Viking Line över till Kapellskär. Sedan jag var...

Segling med barn

Nu, äntligen, skriver jag inlägget som jag lovat skriva för långe sedan. Om hur det är att segla med barn, vad man ska tänka på, vad man ska ha med sig osv osv. Har suttit med utkastet sedan vi kom...

Clik here to view.

Receptet på en lyckad måndag: kontraster

Förmiddag: Ligga i solen och inte lyfta ett finger. Vår båt är både vår sommarstuga och egen brygga. Idag seglade vi inte en meter utan ankrade i Vinterviken ca 500 m från vår hemmahamn. Eftermiddag:...

Clik here to view.

Det absolut säkraste vårtecknet…

… är båtfix. Sommaren runt hörnet. Fixa och greja tillsammans, fika och umgås. Vi har världens bästa medhjälpare. Den stora riktigt hjälpsam, den lilla gör mest nytta när han sover (för annars blir...

Clik here to view.

Vad ska man hitta på med barn i helgen?

Har ni några bra idéer? Jag är mestadels ensam med barnen hela helgen och vill göra något kul som inte förutsätter varmt väder. I förmiddags var vi och fixade på båten (mannen jobbar kväll så vi hade...

Instant semesterfeeling

Jag är uppvuxen med segling. Alltid spenderat mina somrar i en segelbåt. Det sätter sina spår. Jag har mer eller mindre vuxit ihop med skärgården och måste vistas där så mycket som möjligt på...

1:a semesterveckan

Kolmården, Norrköping och Åland. Ett ord: otroligt tacksam! Har tänkt mycket på det där hur barnen faktiskt ser till att vi lever våra år av nyfikenhet och upptäckande igen. Kolmården är ett bra...